onsdag 25 juli 2012

Händer inte mycket...



... varken här eller i den verkliga odlingen. Sommaren har på tok för få soltimmar och det har varit för kallt, speciellt på nätterna. Stiltjen i växandet gör mig nästan deprimerad. Än har jag inte skördat några tomater på balkongen. Morötterna är ynkliga och rödbetorna har stått still i växten sen i våras.


Men ärterna... mina små raringar som ska bli 75 cm höga har passerat 2 m. Så något växer så det knakar. Tyvärr vek sig de när det blåste. Maken byggde en ställning som bara var 1,5 m, så den räckte inte på långa vägar ett ge stöd. Men jag tycke jag tog i när de skulle hålla sig under meter. De ger i vilket fall goda baljor.


Jag har skördat en del av schalottenlöken. Den blir riktigt ynklig i år. Har aldrig fått så lite lök. De flesta har bara gett en lök istället för ett helt knippe som är det vanligaste. Visserligen är det första gången jag odlar i så här sandig jord, men tror inte att det är problemet utan den konstiga sommaren. Lökblasten lade sig tidigt och blev brun. Har fortfarande några rader kvar i landet, men misstänker att utfallet blir lika klent. Det mesta får nog gå som sättlök i hop om bättre lycka nästa år. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar