onsdag 16 maj 2012

Krusbärsrabatten

Jag fick hjälp med att gräva bort buskar och fylla med jord och bark så krusbärsrabatten blev en fröjd att göra. Speciellt om man jämför med sten släpandet på odlingslotten bakom parkeringen. På bilden till vänster är allt klart i väntan på plantorna.

Nedan en bild från början av oktober. 3 krusbärsbuskar, 2 uppstammade krusbär och mängder av smulton. Dessutom så provade jag 2 sorters blomsterbönor, 3 sorters socker/bryt ärt, 2 sorters gurka och ringblommor.

Närmast i bild är blomsterbönan Enorma, ärterna har gjort sitt och det är bara brunt ris kvar, som gav bra med ärter till årets utsäde. Ringblommorna har frösått sig ordentligt och jag funderar nu på om jag ska fortsätta ha ringblommor där igen eller om låga solrosor skulle bli snyggt. Har några som ska vara ca 40 cm. Frågan är om det stämmer. Mina blommor brukar ha en tendens att bli högre än väntat.
Smultronen gav stor skörd till mångas glädje, fast de var nyplanterade och kom i jorden sent. Inte bara barnen gick och plockade. Bra! Lite extra vitaminer behöver vi alla och smulton är barnsligt gott.

Även lite krusbär blev det på krusbärsbuskarna. Trots att några barn var lite för ivriga och gick och provsmakade långt innan de blev mogna. I år blommar de fint och lovar gott.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar