måndag 18 juni 2012

... och på balkongen växer det

I fredags fick jag besök av bostadsbolagets trädgårdsmästare och grönyte-ansvariga. Jag talade om vad jag vill och de talade om vad jag får. :-) Min surjordsrabatt blir inte så stor som jag vill, men den blir ändå hyggligt stor. Om det blir som jag vill blir det 3 druvor, 8 blåbär, 8 lingon och 24 allåkerbär. Dessutom så tänkte jag fylla ut mellan plantorna med smultron jag dragit upp från frö. Väntar nu på prisuppgift från plantskolan för att se om slutsumman blir godtagbar.

Dillens vackra bladverk
Basilikans blad är både vackra och doftar underbart gott



Sparrisärt på tillväxt. Ska planteras ut snart gärna förra veckan. :-) Har inte bestämt mig för var de ska få bo. Antingen i ärt/bön bädden i landet eller i krusbärsrabatten.
Första året jag odlar dessa, men de ska få vackert röda blommor.


Lipstick. Frukterna växer så det knakar. Bilden är några dagar gammal och plantan har mer av allt. Storleken på den största paprikan nu är ca 7 cm. Funderar på hur stor den blir. Sorten är ju en krukpaprika så man kan ju inte vänta sig butiksstorlek på dem.



Gyllenbär. Blommar med 1-2 blommor i taget och hittills har ett frukthölje börjat blåsa upp sig. Får se om de andra följer efter eller om pollineringen varit bristfällig så att de faller av.

Jordmandlar. Det blir en fin grästuva som är väldigt dekorativ. Andra året jag odlar, men jag har inte smakat än. Förra årets blygsamma skörd sparade jag allt till utsäde. Av fröna jag fick då grodde bara ett, men det gav en imponerande gräsrugge på balkongen. I år har jag även planterat ut i krusbärsrabatten. Mest som dekoration, om jag hittar något i jorden till hösten ser jag det som ett stort plus.
Minimix 

Rädisor och Kyona


Bella F1 på tillväxt
Äntligen har jag fått några
frön av sötflockel att gro.
Mangold tät sådd, plockas späda
I väntan på att bli utplanterade. Squash.
Sallad planterad i bokashi + jord











Auberginen växer sakta, men den växer i allafall. Försökte odla förra året, men fick ohyra på dem, men skam den som ger sig. Basilika planterad runt om.


Dyraste jordgubbsplantan.
Här hoppas vi på vita gubbar.

Här tittar potatisen precis upp.
Det var för en vecka sedan.
Nu är den redan uppe vid hink kanten.

Svart nyckelpiga tittade in en solig dag


Ibland stöter man på överraskningar. Första bilden visar min nyinköpta planta av en jordgubbe som ska ge extra stora bär. Odlaren kallade den kort och gott Gigant. Om det är det rätta namnet vet jag dock ej.

Andra bilden hittade jag i kameran. Det verkar som jordgubbarna har haft besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar