torsdag 27 mars 2014

Bilder på odlingen från i helgen

Våren är här med lite vårbruk. Tar det lite lugnt och lyfter på täcket, gödslar lite här och lite där. Provsmakar det som övervintrat och det som börjat växa. Konstaterar att troligen har det jag höstsådde inte klarat denna konstiga vinter. Tror det grodde och sen dog när snö och kyla kom. Så idag sådde jag en rad dill, en rad morötter av blandad sort (lite småskvättar från olika frökedjor) och jag har även lagt palsternacks- och rotpersiljefrön på fuktigt papper. När det sedan gror är det bara att plantera ut dem på rätt avstånd i landet. Bra att göra om man är osäker på grobarheten och dessutom slipper man gallra så mycket. 

Här är lite bilder jag tog i helgen. 

Vitlöken kommer bra

Självsådda små plantor av Vintersallat

Gräslöken kommer så smått

Luftlök, lite gul/ljus i topparna eftersom den tyckte
den kunde börja växa innan jag tog av vintertäcket.
Längst bort i bilden är ett helt gäng med topplökar jag satte i höstas.

Den kinesiska bladsellerin har övervintrat.

Piplöken är den lök som kommit längst


2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg! "Djungelbalkongen" - fniss. Tänker på den allra första balkongen jag hade när jag flyttat hemifrån. Första året hade jag ca 10 tomatplantor och lite kryddväxter där, nästa hade det väl 10-faldigats och sedan började jag odla i min dåvarande svärfars trädgård också. Beroendeframkallande detta med köksväxtodling...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja balkongen har en fallenhet för att bli överodlad. Använder den fortfarande som växthus till tomater, gurka och paprika i stället för växthus. Sen är den bra att starta odlingen på tidigt på våren. Den blir verkligen som en djungel.

      Radera