måndag 17 mars 2014

Vår!!... sen kom det snö

Ja, vi har ju haft en hel del helt underbara dagar med både sol och värme. Balkongen har varit så varm att jag fått vädra den varje dag. Men säg den lycka som vara för evigt. Helgen kom med bitande kyla och snö. Denna måndagsmorgon var det en blöt snögubbe som delade ut tidningen. Det var iallafall så jag kände mig. Men nu på eftermiddagen har det mesta tinat bort och trots ett ganska blåsigt väder så var promenaden med hundarna inte lika bitande som lördagen var. Får se vad vädergudarna har mer i sin påse att vräka ner över oss.

Lite nytta fick jag gjort när vi hade lite vår så här i mars. Alla fem krusbärsbuskarna blev friserade, svarta vinbärsbusken jag fick av Inga tog jag bort ett par grenar ifrån, sista skockorna skördade och en bit av landet blev gödslade med bokashijord och nya skockor satta. Dessutom så fick rabarber och svartvinbärsbusken lite välbehövd näring i form av bokashijord de med.
Höst sådderna är framgrävda. Tyvärr tror jag att jag får så om det mesta eftersom det mesta nog grodde under den varma början av vintern och sedan dog. Finns ingen tillstymmelse till liv i de flesta raderna, men vitlöken kommer fint och några av scharlottenlökarna har tittat upp.

Sen är det ju full fart på uppdragning av plantor och inomhusodlingen. Så egentligen gör det inte så mycket att det blev lite kallare. Har fullt upp ändå.

Idag har det blivit sådd av rädisor och jag har planterat om lite salladsväxter. Det senare odlas inne i fönstret och rädisorna får bo på balkongen.

Bevattningsbrickan kom fram i helgen och har nu så smått börjat fyllas med plantor. Än så länge är det mest tomater och paprika. Men det kommer mera... :-)


Några bilder från början av mars innan vårbruket kom igång.

Kryddovalen
Persilja som frösått sig själv, i förgrunden
Pepparmynta, planterad förra året, i mitten
och en stor lavendel, längst bak

En vitlök som hade bråttom redan i höstas
Trotsar vintertäcke och nät

Rådjuren inte bara sno saker...
de gödslar landet också

En liten vinterportlak i mitten
och många små vintersallad (mache)
Finns mängder i en av bäddarna, frösått sig själv

Piplök på väg upp

Kinesisk bladselleri har överlevt vintern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar