söndag 2 juni 2013

Mer uppdatering

Har tagit lite bilder lite till och från, men inte haft tid och ork att uppdatera och lägga in dem här så nu kommer de i en lång parad. Kanske inte de bästa bilderna, mest en liten dokumentation om hur det växer. För det växer även om mycket växer för långsamt enligt mig. :-)

Röd/gul lök som är frösådd

Fick frön så jag provade att så. Får se om det blir någon skörd
Brukar annars bara odla schalottenlök eftersom jag kan ta eget utsäde = mindre utgift

Schalottenlöken kommer lite ojämt. Jag sätter lökarna på hösten och en del klarar inte övervintringen.
Det små gröna plantorna är ringblomma som frösår sig själv glatt varje år.

Vitlöken fortsätter att växa.
Även här syns ringblommor.

Några utplanterade sallatsplantor.
Sorter okända.
Jag blandar alla sallatsfrön jag kommer över i en påse och sår ett gäng med 2-3 veckors mellanrum.
På detta sätt får jag alltid tillgång till olika sorter hela tiden...är det tänkt.
Ibland får man påhälsning av objudna gäster som äter upp plantorna.


Kronärtskocka.
Liten och tanig, undrar om jag får några skockor?
Det är är verkligen nytt för mig.
Hade några förra året, men de gav inget, troligen på grund av vädret.

Mariatistel i blom.
Vackert!


Bondbönor, sådda för ca 1 månad sedan.
De växer bra.

Salladsärt växer så det knakar
Övervintrad persilja i bakgrunden


Svårt att förstå att denna lilla taniga sak blir 3 m hög.
Jordärtskocka


Luftlök längst fram
Piplök i bakgrunden
Härligt gott med färsk lök tidigt på säsongen. 

Kinesisk bladselleri, ny för mig i år



Emblitz (rabarber)

Svartavinbärsbusken jag fick av Inga.
Den hade mycket hängande grenar så den beskar jag ganska kraftigt.
Busken tackar mig med att skjuta upp många fina raka skott.
Sparade dock några genar som blommat fint och nu är det bara att vänta på härliga bär.
Dock lider vi inte brist på svarta vinbär. Bostadsområdet är fullt av just svarta vinbär.
Mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar