lördag 15 juni 2013

Vatten - livsviktigt

Vatten något vi alla behöver - människor, djur och växter. Frågan är bara vad som är lagom.

När det gäller odling på friland så har jag alltid använt krafs-metoden. Att helt enkelt ta närmsta pinne och skrapa i jorden för att se hur långt ner vattnet gått. Ibland är det tröstlöst under torra varma somrar. Man har vattnat i evighet och när man krafsar så märker man att det bara blött ner någon mm.

Har hört att man kan använda regnmätare, speciellt när man använder vattenspridare och det är ju bra, men ingen har någonsin berättat vad som är lagom. Så när jag hade större odling på egen tomt så lät jag regnmätaren stå i landet, men krafsade ändå.

Men nu har jag lyssnat på Odla med P1. Gamla program, men jag har lärt mig mycket. Inte för att jag har någon nytta av att känna igen sjukdomar på rosor, men ändå. :-) Något jag däremot tyckte var bra info var hur mycket vatten som behövs... på ett ungefär. Det här är ju ingen vetenskap.

Så Maj-Lis sa att om det regnar mindre än 30 mm/vecka bör man vattna och logiskt blir då att om man vattnar 30 mm så håller det 1 vecka. Detta gäller vanlig svensk sommar. Med andra ord växlande molnighet och inte dunder varmt. Är det varmt och fint väder med gassande sol så räcker 30 mm ca 3 dagar, cirka gurka ½ vecka.

Bra! Jag gillar raka svar... på ett ungefär. :-D Och om nu någon läser mina vattningstips kom ihåg att inte gå och småskvätta, det gör ingen planta glad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar