måndag 17 juni 2013

Örtsalt på gång

Årets första örtsalt är på gång. Det görs av gräslök och havssalt. I år provar jag även att ha i ytte pytte med libbsticka. Det här blir mums till midsommarens färskpotatis.

Receptet är mycket enkelt. Till 100 g örter tar jag 1 msk grov havssalt, man kan ta mer om man vill ha det saltigare. Det torkar även snabbare med mer salt. 
Mixar örterna fint. Ner med saltet och mixa lite till. Bred ut och torka. Själv har jag torkapparat, men det fungerar även bra på svag värme i ugnen.
Den torra kakan mixar/mortlar jag fint eller grovt beroende på hur jag vill ha det.

Något som är supergott är selleri-örtsalt. När jag odlade stjälkselleri tog jag bladen och gjorde ett grönt och fint salt. Det är läckert att strö på ägg när man steker. Min dotter älskar att få ett ljusgrönt ägg till mellanmål. Får se om den kinesiska bladsellerin som odlas i år ger ett gott salt den med.



Gräslök färdig för hackning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar