tisdag 25 februari 2014

Gröna blad under lysrör = ekonomisk sallad?

Jag har under de senaste dagarna läst en del om odling inomhus. Det mesta skrivet av glada amatörer som mig själv. Men här och där finns pessimisterna som påstår att det måste bli dyrare att driva upp plantor under konstljus än vad det kostar att köpa i affären. Helt enkelt en förlustaffär.

Många tycker också att det är miljövidrigt eftersom man använder el. Men handen på hjärtat... hur tror ni att sallad och andra gröna blad som man köper i affären är framställda? Under bar himmel utan konstljus i ett land som är lagom varmt. Där man inte använder konstgödsel och gifter. Dessutom fraktas de hit klimatsmart utan utsläpp. Dröm vidare.

Nu är jag ju så funtad att om någon säger att det inte går så måste jag prova. :-)
Så fram med kokosfibrer, krukor, plantor, sjukakvariet som står oanvänt och den tillhörande lampan. Lite pysslande och planterande och sen på med datorn och öppna kalkylprogrammet.

Tänkte först bara räkna på sallad, men konstaterade att jag inte hade så många plantor. Så det blev 5 st spenat, 2 sallat (sort vet jag ej eftersom jag blandar alla sorter i en påse) och 2 st machesallat.




Mina beräkningar hittills:
Kokosfibrer = 2 kr
Krukor = begagnade
Frön... tja den summan är så försumbar att jag inte har tagit med i den här lilla undersökningen.

El
1st 5W lampa som lyser 12h/dag = 60W/dag
På 30 dagar 1800W = 1,8kW

Vet inte elpriset idag, men om man säger 1 kr/kWh blir det hela 1,80 kr på en månad.

Så strax under 4 kr kostar det att ha igång det här 1 månad. Under 6 kr om det växer i 2 månader. Frågan är hur lång tid det kommer att ta innan skörd och hur stor skörden blir.

Gödningen blir gratis. Vatten från akvarium och lakvatten från kompost hade jag tänkt. Om man nu tycker att jag även borde ta med gödsel i beräkningen eftersom alla inte har tillgång till fiskar eller kompost så säger jag bara att alla har tillgång till urin alldeles gratis... frågan är bara om man vill använda det.

Så nu ska vi se om alla plantor överlever och frodas. Har aldrig ställt ner plantorna i akvarium förut, men ville skilja de här från övriga odlingar.

Undrar om jag glömt något? Återstår att se.

1 kommentar:

  1. Avbryter testet när jag har problem med lyset. Dessutom så börjar ljuset bli så bra i fönstret så salladen får växa där. Återtar försöket i höst/vinter och hoppas då att jag löst belysningsfrågan.

    SvaraRadera