fredag 21 februari 2014

Ketchup - recept

Provade att göra ketchup här om dagen. Hittade ett recept i "Nya Första kokboken" av Johanna Westman.

Tomatketchup
1 gul lök (jag tog 1 näve små hemodlade schalottenlök)
2 msk olivolja (jag tog en skvätt kallpressad rapsolja)
1 burk krossade tomater (tog hackade från frysen, fryser in i påsar med 400 g i varje)
2 msk råsocker (tog 1 msk, äter det mesta lättsockrat)
½ dl äppelcidervinäger (tog 2 msk, har lite svårt för vinäger)
½ tsk salt

Stek hackad lök mjuk i oljan utan att den tar färg.

Häll i tomater, råsocker, äppelvinäger och salt. Rör om ordentligt och låt puttra i ca 1 timme. Rör om några gånger under tiden.

Låt svalna och mixa den slät. Låt den stå i kylskåp innan den äts så att smakerna mognar.

Häll upp på ordentligt ren burk så håller den i ca 3 veckor i kylskåp.

Vill man ha den mera kryddig så kan man t.ex. tillsätta de här kryddorna:
½ tsk mald ingefära
1/4 tsk cayennepeppar (hade inte det utan tog annat chilipulver som är dödligt hett och det märktes på slutprodukten)
1 nypa kanel
1 nypa malda nejlikor

Stod inte när de skulle tillsätta de extra kryddorna så jag fräste dem tillsammans med löken.


Inte den bästa bilden,
men hemgjord ketchup är det.

Den blev lite tjock så jag kunde nog ha kokat den lite kortare tid. Den blev som något mitt mellan ketchup och tomatpuré. God! Självklart smakade den inte exakt som vanlig ketchup. Den här var mycket smakrikare. Mer tomatig, kryddig och stark. Nästa gång ska jag vara mer försiktig med chilin så kanske även barnen törs smaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar