fredag 7 februari 2014

Odlingsåret 2013 - ett år av många tappade sugar

Ja en stor del av förra året bestod av en hel del tappade sugar, både icke odlingsrelaterade och odlingsrelaterande. Det gick så långt att tanken på att riva upp alla bäddar och jämna allt med marken kom. Därav en mycket dåligt uppdaterad blogg.

Det började med att några tjejer ryckte rabarber tidigt på säsongen. Små sur blev jag, men det var inte hela världen. Dessutom fick jag en bunt rabarber som plåster på såren. :-)

Sen har vi matpumpan. Första jag någonsin odlat. Jag såg den växa dag för dag. Skötte om den som ett spädbarn och vips en dag tyckte några killar som gick förbi att det var kul att rycka upp den och de hade nog tänkt att ta med den om jag inte hade tagit dem på bar gärning.
Där och då brast allt på riktigt för första gången. Jag kände att jag bara ville ge upp. Det kändes så meningslöst att odla när folk bara förstör och stjäl.
Pumpan som inte var mogen eller färdigväxt fick ligga inne några dagar innan det blev soppa. Faktiskt en riktigt god soppa.

Senare på sommaren så behandlades min enda vintersquash som slägga tror jag eftersom det såg ut som om någon kastat runt på den. Den var så spräckt att den inte gick att rädda.

På sensommaren när jag skulle skörda majs upptäckte jag att flera kolvar var borta.

En av de två sista gurkorna för säsongen var någon tvungen att sno. Snopet när jag skulle hämta in dem till middagen.

Spiken i kistan blev när jag i december skulle titta till örterna jag satt i kryddodlingen på hörnet. Jag gjorde om den i våras. Bland annat tog jag jag och köpte plantor för 100 kr ur egenficka trots att den är ett Gröna Mimer projekt. De plantorna skördade jag inget av för jag ville att de skulle etablera sig ordentligt.
Mållöst står jag och titta på flera fina små gropar. Någon har stulit ett flertal plantor. Jag blev så ledsen.
Förra säsongen försvann dessutom en otroligt stor och fin oregano. Även den min egen införskaffade.

Det var ett litet axplock av stölder. De som berört mig mest. Tycker att det är så tråkigt att människor tycker att de kan ta för sig av andras lön. Inte går jag och snor grannens pengar. Förra året lade jag ut  närmare 600 kr på frön och plantor. Till det kommer övriga kostnader som gödsel, jord, krukor, ny skottkärra o.s.v. allt ur egen ficka. Dessutom så läggs otroligt många timmars arbete på att få fram skörden. Förra sommaren var ju t.ex. mycket solig och vattningen tog otroligt många timmar. Sen ska det rensas och gallras.


Så då sitter jag här och ser ut över odlingsbäddarna (ja, jag bor i huset närmast och ser många utav de människor som stjäl och förstör, men även de som nyfiket tittar). Snön ligger och töar på marken. Det har varit plusgrader några dagar. Längtar efter sol.

På fönsterbrädorna spirar de första sådderna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar